Sivut

sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Muistelua: 1-vuotiaiden kanssa Espanjassa

Jimi ja Theo pääsivät viime kesänä ensimmäiselle ulkomaanmatkalleen, Espanjaan. Kirjoitin lentomatkoista oman postauksen, se löytyy täältä. Nyt ajattelin kertoa ihan yleisesti meidän matkasta kahden 1-vuotiaan kanssa.

Me vietettiin viikko Malagassa, vuokratussa villassa. Meitä lähti mukaan meidän perheen lisäksi Jessen vanhemmat ja muutama muu sukulainen. Asuttiin isossa ja hienossa vuokravillassa ja sen tyyppinen majoittuminen helpotti montaa asiaa. Sinne oli valmiiksi järjestetty syöttötuolit, matkasängyt ja poikien ikäisille sopivia lelujakin oli iso laatikollinen. Talo oli tilava ja siihen kuului myös kaksi piharakennusta, oma uima-allas ja sauna.

Pojat olivat juuri täyttäneet vuoden, mutta eivät onneksi vielä kävelleet ilman tukea. Liikkuminen tapahtui silloin lähinnä kontaten. He viihtyivät hyvin leluja tarkastellen ja kulkien pitkin olohuonetta. Jännitin lentomatkojen lisäksi nukkumista. Nukkumisen suhteen oli silloin vielä aika paljon ongelmia, mutta yllättävän hyvin reissussa nukuttiin. Ensimmäisenä yönä ei uskallettu pitää meidän huoneessa ilmastointia, ettei se vaan aiheuttaisi tukkoisuutta jne. Kuumuus ja siitä aiheutuva nihkeys ja tuskaisuus oli kyllä niin kamalaa, että heti päikkäreille jätettiin kevyt ilmastointi päälle. Se ei onneksi aiheuttanut mitään ja pojat nukkuivat heti paremmin. Muutaman kerran herättiin yön aikana, mutta muuten päästiin helpolla.

Päivärytmi pysyi samana kuin normaalisti. Meistä toinen heräsi poikien kanssa ja meni alakertaan hoitamaan pesut ja aamiaisen. Toinen sai nukkua. Aamupalan jälkeen eli noin klo 9-10 lähdettiin käymään lähimarketissa, jotta pojat pääsivät ulkoilemaan ennen keskipäivän paahdetta. Tultiin takaisin lounasaikaan ja sen jälkeen leikittiin sisällä hetki ennen päiväunia. Päiväunien aikaan oltiin kaikki altaalla tai lähdin käymään keskustassa. Aina oli joku, joka kuunteli itkuhälytintä. Päikkäreiden ja välipalan jälkeen myös pojat pääsivät uimaan. Terassi oli onneksi todella iso ja suojaava, jossa poikien oli hyvä olla omassa uima-altaassaan. Aika hyvin pojat pysyivät paikoillaan eikä tarvinnut juosta perässä (toista se olisi nyt...). Muutaman kerran me käytiin koko porukalla keskustassa, mutta se oli uuvuttavaa Jimille ja Theolle kuumuuden takia. Löydettiin yksi ihana leikkipuisto, joka oli täynnä lapsia. Se oli juuri sellainen kuin olen aina kuvitellut puistojen ulkomailla olevan. Paljoa Jimi ja Theo eivät siellä vielä tehneet, kunhan ihmettelivät ympärillä olevia lapsia ja keinuivat.

Yllätyin lastenruokavalikoiman suppeudesta. Me käytiin monessa eri marketissa ja jopa Lidlissä, mutta löydettiin vain muutama sopiva ruoka. Melkein kaikkiin ruokiin oli laitettu joko keksiä tai jotain makeaa mukaan, siis jopa ihan tavallisiin lämpimiin ruokiin. Meillä lisähaastetta toi poikien allergiat, mutta nopeasti opin mikä tarkoittaa mitäkin. Paljon syötiin polloa eli kanaa ;) Ruoka maistui hyvin ja erityisesti tuoreet hedelmät oli poikien mieleen. Välillä vedenjuonti tuntui tökkivän, mutta onneksi mummo keksi kokeilla antaa suoraan mukista. Se oli poikien mielestä niin hauskaa, että joivat vettä ihan huomaamattaan. Vaipat oli myös oudolla mitoituksella, mutta kokeilemalla löytyi hyvät. Me otettiin Suomesta mukaan varuiksi ruoat kahdelle ekalle päivälle sekä soijajauhetta ja puuroa koko viikolle. Soijaa olisi tuskin mistään löytynyt, kun tavallisetkin korvikkeet oli kiven alla. Näitä lukuunottamatta myös perusmarketeista löytyi vauvoille oma osasto, jossa oli ihania juttuja. Meinasi tulla vauvakuume pelkästään siitä tavarasta ja kaikesta söpöstä! Ostin sieltä pojille mm.lusikoita, ruokalappuja, hammasharjat, sisustusjuttuja lastenhuoneeseen ja sellaisia pimeässä hohtavia tähtiä.

Markettien kosmetiikkaosasto oli myös jotain aivan mahtavaa. Kävin meidän lähikaupassa joka aamu poikien kanssa ja olisin voinut viipyä kosmetiikkapuolella vaikka koko päivän. Meikkejä, ihonhoitotuotteita, erilaisia rasvoja, hiusjuttuja ja koruja. Kaikkia sellaisia merkkejä, joita ei Suomesta saa. Kaikki yli puolet halvemmalla kuin Suomessa. Kerroinko jo oleellisen?! Tämän lisäksi löysin keskustasta uuden suosikkiliikkeeni, Manta. Satuin sinne kerran vahingossa, kun se oli sopivasti leikkipuiston vieressä ja se oli menoa se. Olisin voinut tyhjentää koko kaupan. Upeita vaatteita, laukkuja, asusteita ja kenkiä. Ostin sieltä aika paljon kaikkea edellä mainittua ja harmittaa, ettei kyseistä liikettä ole meillä. Jos pääsen vielä Espanjaan niin suuntaan ekana sinne.

Kävin keskustassa joka päivä, joko päikkäriaikaan tai illalla. Pari kertaa kävin yksin ja pari kertaa Jessen tai muiden kanssa. Yksi ilta oli varattu juhlimiselle, kun Jessen vanhemmat olivat yön "vahtivuorossa". Ilta ei mennyt lainkaan kuten piti, käveltiin monta kilometriä etsien jotain yökerhoa ja yhdelle terassille päästyämme Jesseltä loppui virta ja ilta loppuikin siihen. Juuri silloin alkoi kaikkien aikojen bilebiisini soida: Enrique Iglesias ft.Descemer Bueno, Gente De Zona - Bailando, no ei siinä paljoa enää bailattu, mutta nykyään aina kuullessani sen biisin, muistan meidän kaikinpuolin ihanan loman.

En olisi voinut kuvitellakaan, että reissu menee niin hyvin. Voisin lähteä uudelleen koska vaan, pojat olivat ihan uskomattoman reippaita ja sopeutuvaisia. Ihana ensimmäinen koko perheen ulkomaanmatka. Tänä kesänä lähdetään Ruotsiin, mutta siitäkin tulee varmasti mukava ja ikimuistoinen reissu.

Oletteko te matkustelleet koko perheen voimin?

1. Kävimme perheen kanssa Turkin Sidessä A:n ollessa vuoden ja 8kk. Ihana reissu! :)

2. Me käytiin useammalla reissulla pojan ollessa pieni. Yleensä Kanarialla ja Etelä-Euroopan kohteissa. Asuttiin apartment-hotelleissa, koska niissä oli keittiö. Poika oli tosi huono syömään ja otin matkalaukkuun 500 gramman jäisen jauhelihapaketin, josta tein pojalle kastikkeen, oli ainoa mitä suostui syömään. Hyvin riitti lähes koko viikoksi.

Ekan kerran, kun lähdettiin Thaikkuihin, pelkäsin ihan hirveästi, miten ruokailu onnistuu, kun herra oli niin nirso ja huono syömään. Mutta hänpä yllätti isänsä ja minut, söi sellaisia ruokia, joita himassa ei suostunut edes maistamaan.

Voi niitä aikoja, nykyisin nuori herra ei enää suostu äipän kanssa matkustamaan...

Ihania kuvia oli pojista, näyttivät niin pikkuisilta.

terkuin Leena

1. Heh, ulkomailtahan ei jauhelihaa olisi saanut. :D

2. En olisi ulkomaista jauhelihaa lapselleni uskaltanut syöttää, enkä olisi tiennyt, josko olis kelvannutkaan. Mut kiva jos huvitti sua tää juttu noin kovasti.

yt Leena

3. Ymmärtäisin ehkä vielä sen, että ei uskalla jotain ravintolaruokia (lue: toisten laittamia ruokia) antaa pienelle vauvalle ulkomailla, mutta jos Etelä-Euroopan kohteissa itse käy ostamassa tuoretta jauhelihaa kunnollisesta kaupasta, niin siinä ei kyllä ole mitään riskialtista.

4. Suurempi riski on ehkä se, että vie matkalaukussa monien tuntien ajan jauhelihaa (vaikka jäässä aluksi olisikin, niin matkat ja odotukset kentällä itse lentomatkan ajan...) ja sitten liha on jo ehtinyt esim. pinnasta lämmetä ja bakteerit lisääntyä.

5. Kuulostaa kivalta Leena, tottui matkustamiseen jo pienestä pitäen :) Haaveilen jo ensi kesän ulkomaanmatkasta...