Sivut

tiistai 24. syyskuuta 2019

Miksi kaksoset eri esikouluryhmiin?

Pojat aloittivat esikoulun elokuussa. Keväällä viisivuotiaiden ryhmässä päätettiin yhdessä päiväkodin johtajan ja poikien varhaiskasvattajan kanssa, että pojat menevät eri ryhmiin. Tähän asti he ovat aina olleet samassa.

Pohdittiin pitkään miten pojat suhtautuvat siihen, etteivät enää ole samassa ryhmässä eikä toisesta ole sitä totuttua turvaa. Punnittiin kahta vaihtoehtoa ja poikien oman identiteetin vahvistumisen ja kehityksen kannalta parasta oli eri ryhmät. Juteltiin asiasta myös poikien kanssa ja molemmat hyväksyivät sen.

Pojat haluavat olla kokoajan yhdessä ja heille tuottaa toisinaan vaikeuksia jopa kauppareissun mittainen erillään olo. Yleensä he haluavat soittaa toisilleen jos vain toinen on lähtenyt toisen vanhemman kanssa esimerkiksi kauppaan.

Päiväkodissa vielä viisivuotiaiden ryhmässä he puhuivat toisen puolesta ja kotona käyttivät minä -sanamuodon sijaan me. Pojat olivat kavereilleen "JimiTheo", koska heitä on vaikea erottaa.

Kummallakin on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka risteävät niin, että tiettyjen asioiden vahvempi kannattelee heikompaa. Halutaan tukea molempia löytämään omat kiinnostuksenkohteet ja auttaa tuomaan omaa persoonaa esiin.


Ensimmäinen kuukausi eri ryhmissä on sujunut loistavasti. Ollaan ylpeitä pojista! Heidän luokat on saman käytävän varrella ja he syövät ja ulkoilevat useimmiten yhtä aikaa. He näkevät toisiaan pitkin päivää, mutta varsinainen esikoulutoiminta tapahtuu oman ryhmän kanssa. Molemmilla on hyviä ystäviä ryhmässään ja mukavat aikuiset.

Hiljaisempi pojista on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin, toinen yllätti ja viittaa lähes joka aamupiirissä, me-muoto on jäänyt lähestulkoon kokonaan pois ja pojat haluavat valita omantyylisensä vaatteet eivätkä enää joka aamu vertaile vaatteitaan veljen vaatteisiin.

Olen jopa huomannut, että kotona on rauhallisempaa nyt, kun pojat eivät ole jatkuvasti toistensa kanssa. He juttelevat keskenään eskaripäivästä ja päivän aiheista, kuten liikenne tai marjat ja "vaihtavat salaisuuksia".

Olen todella tyytyväinen päätökseen eri ryhmistä ja samalla tavalla jatkamme koulussa.      

2 kommenttia:

  1. Todella hieno ratkaisu! Eri ryhmät auttavat tosiaan vahvistamaan omaa identiteettiä ja lapset vapautuvat seuraamasta koko ajan sisarustaan. Itse kaksosena olisin toivonut jälkeenpäin, omat vanhempani olisivat laittaneet meidät eri luokille. Se olisi vahvistanut ja antanut tilaa omalle persoonalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Kiva kuulla kaksoselta kokemuksia! :) Samoja asioita huomattiin tosiaan heti eskarin alettua ja tietynlainen arkuus väheni! :)

      Poista

Kiitos kommentista! <3