Sivut

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Espanjan matka

Palattiin eilen illalla haikein mielin kotiin. Viikko aurinkoisessa ja ihanassa Espanjassa vierähti aivan liian nopeaan. Ehdittiin tehdä viikossa vaikka mitä, mutta silti paljon jäi vielä tekemättäkin. Olisi pitänyt jäädä toiseksikin viikoksi... Kokonaisuudessaan reissu meni todella hyvin. Niin hyvin kuin kahden 1-vuotiaan taaperon kanssa voi mennä.

Lennettiin Malagaan 12.7.2014 iltalennolla ja oltiin perillä vasta puolenyön aikaan. Paluulento lähti eilen päiväsaikaan ja Suomessa oltiin illalla nukkumaanmenon aikaan. Molemmat lennot meni hyvin eikä ongelmia ollut.

Asuttiin viikko vuokratussa villassa, joka oli todella hieno ja tilava. Meitä oli 10 aikuista + 2 taaperoa ja hyvin mahduttiin. Päätalon lisäksi oli alatalo ja "allastalo", uima-allas ja sauna. Pojille oli järjestetty villaan syöttötuolit ja matkasängyt. Sieltä löytyi myös iso kasa juuri poikien ikäisille soveltuvia leluja. Meidän osalta päivät meni poikien rytmin mukaan. Rytmi pysyi samana kuin kotona. Me ehdittiin käydä aamuisin jo lähikaupassa ennen kuin muu porukka oli edes herännyt. Ensimmäistä kertaa päivät alkoi ulkomaanreissulla niin aikaisin, toisaalta näin ehti tehdä ja nähdä enemmän ;)

Pojat nukkuivat omissa sängyissään meidän kanssa samassa huoneessa. Ekat yöt meni usealla herätyksellä, mutta loppuviikosta nukuttiin jo aika hyvin. Nukkumaan mentiin tuttuun tapaan klo 20. Kaksi ensimmäistä iltaa olin niin väsynyt poikien nukahdettua, etten jaksanut valvoa paljoa poikia pitempään. Loppuviikosta skarppasin ja parina iltana käytiin ulkona Jessen kanssa poikien nukahdettua. Pojat nauttivat saamastaan huomiosta ja monesta sylistä. Apujoukko mahdollisti sen, että meilläkin oli Jessen kanssa päivittäin aikaa käydä rauhassa uimassa tai ottaa hetki aurinkoa.

Pelkäsin etukäteen miten saan suojattua liikkuvaisia poikia auringonpaahteelta mahdollisimman hyvin. Se onnistui kuitenkin hyvin enkä minäkään onneksi palanut. Käytiin aamuisin kaupassa ennen kuin paahde alkoi, leikittiin sisällä päikkäreihin asti ja pojat nukkuivat yleensä klo 11-n.13. Ulkona pojat leikkivät useimmiten omassa uima-altaassaan hatut ja uv-uikkarit päällään terassin varjossa. Ei pyöritty kaupungilla poikien kanssa pahimpaan uv-säteilyaikaan ja pojat pidettiin aina suojassa. Rattaissa on onneksi todella hyvä ja peittävä kuomu, jolla sai myös hyvin lisäsuojaa. Yhtenä päivänä käytiin Torremolinoksessa junalla, mutta silloin oli liian kuuma eivätkä pojat nukkuneet kunnolla ja väsykiukku iski. Lähdettiin pian takaisin ilmastoituun "kotiin" ja kiukku laantui heti.

Jimi ja Theo oppivat uusia taitoja viikon aikana: molemmat oppivat juomaan mukista, Theo oppi sanomaan äiti ("ääitti"), harjaamaan hiuksia ja seisomaan ilman tukea. Jimi oppi kiipeämään mm. sohvalle, pois syöttötuolista (huomenna ostetaan valjaat) ja portaita ylös.

Matka tehtiin täysin poikien ehdoilla ja kaikki meni loistavasti! Olen ylpeä siitä miten hienosti Jimi ja Theo jaksoivat lentomatkat, kuuman ilman ja muuttuvat olosuhteet. Matka oli ihana, onnistunut ja ikimuistoinen.

Kirjoitan erikseen vielä aiheista: Espanjassa taaperoiden kanssa, lentäminen kahden taaperon kanssa ja mitä meillä oli mukana + mitä ostettiin.

Adiós! xxxx

1. Ihanaa kun teidän eka ulkomaanreissu meni noin hyvin ! Reippaita poikia <3 Ja KAUNIS äiti !!!

1. Niinpä! :) hyvillä mielin voi taas lähteä reissuun! Kiitos ihana Essi <3

2. Ah, alkoipas tehdä juuri mieli johonkin ulkomaille! Ihanalta näyttää!

1. Hih ymmärrän! ;) kovasti tekis jo mieli takaisin!

3. Ihanan kuuloinen reissu!:) Sun postauksissa on aika usein kuvakollaaseja, yksittäisiä kuvia olisi mukavempi katsoa varsinkin puhelimella kun luen postauksia! Eli siis, toivon kollaasien vaihtuvan yksittäisiin kuviin😊

1. Sitä se olikin :) niin on, etenkin jos kuvia on paljon. On tuntunut selkeämmältä niputtaa ne yhteen kuin laittaa yksitellen pötkössä. Mutta hei kiitos mielipiteestä! :) laitan useammin myös yksittäisiä kuvia :)

4. Kuulostaapa ihanalle reissulle! :) Matkakuume senkun kasvaa.. :D

1. Sitä se oli :) Hih samoin, vaikka just tulin reissusta! :D

5. Kiva, että teidän reissu onnistui. Mutta oikeastaan piti sanoa, että aivan ihanat ovat nuo kuvat teidän perheestä, jotka sulla on blogin alussa.

Hyvää loppukesää teille. T: Leena

1. Kiitos Leena! :) Perhekuvauksessa otettu kuvat ja ollaan todella tyytyväisiä! :) Hyvää kesänjatkoa sinnekin! :)

6. Ihani lomakuvia, varmasti oli pojilla jännää!! :) Kiva et äiti ja isikin sai vähän lomailla.

1. Kiitti Jenni! :) Ennen matkaa jännitti miten kaikki onnistuu, mutta hyvin meni! Kyllä teki hyvää meille kaikille :)

7. Tosi kiva jos jaksat kirjoitella mitä teillä oli mukana ja mitä esim olisi vielä tarvinnut. :) meillä elokuussa matka juurikin Malagaan 1v pojan kanssa. Oliko teillä ruokia pojille mukana suomesta ja maitoa? Katselitko saako sikäläisistä kaupoista samoja ruokia/maitoja/vaippoja kun suomesta? Kiitos paljon jo etukäteen!

1. Ehdottomasti kirjoitan! :) Olen jo aloittanut yhtä reissupostausta, mutta se ei ole vielä valmis. Meillä oli mukana pojille maitoa koko viikon ajalle, koska pojat juovat Nutrilonin soijavalmistetta eikä haluttu riskeerata jos sitä ei sieltä olisikaan saanut (enkä muuten nähnyt missään). Pilttejä otettiin mukaan kahdelle ekalle päivälle (ajatuksena, ettei heti tarvitse lähteä niitä etsimään ja jos niitä ei satukaan löytymään joka marketista). Ja hyvä näin, koska niitä tosiaan sai etsimällä etsiä! Oletettiin esim.Nestleä löytyvän myös sikäläisistä kaupoista, mutta ainakin meidän lähimarketit oli tosi köyhiä lastenruokien saralla. Eniten löytyi purkkeja, joissa oli aina joko keksiä tai jogurttia seassa?! Sekoitukset oli ihan ihmeellisiä meidän ruokiin verrattuna. Hieman meinasi tuskanhiki tulla, kun kahdessa ekassa kaupassa oli vain niitä jogurtillisia ruokia ja pojille ne ei käy missään nimessä maitoallergian takia. Onneksi Benalmadenan keskustasta löytyi parista kaupasta suht tavallisia lastenruokia ja ne sopi+maistui hyvin pojille :) Olisihan sitä tietty voinut "hätätapauksessa" tehdä itsekin kaikki ruoat, mutta helpointa se oli näin. Hedelmiä yms sormiruokaa ostin tietysti paikanpäältä. Puuron ja riisikakkuja otin Suomesta mukaan koko viikolle, koska Jimi ja Theo on tosi herkkävatsaisia ja halusin pelata varman päälle :)

Vaipat oli todella hyviä, vaikkei me käytettykään meille tuttuja merkkejä. Niitä siis löytyy kyllä hyvin! Maitoja en tarkkaan katsonut. Muutamaa korviketta löytyi perusmarketista, mutta yhtäkään tuttua en nähnyt. Jos on kovin herkkävatsainen, niin itse luultavasti ottaisin Suomesta maidon mukaan ja vaikka pikkuhiljaa tutun maidon ohella kokeilisin espanjalaisia korvikkeita :) Voi tietysti olla, että Malagasta löytyy kaikkea ihan kuten Suomesta, onhan se kuitenkin niin paljon isompi paikka kuin Benalmadena.

Ihanaa reissua teille! :) Oli kyllä ihan mielettömän kiva loma ja espanjalaiset on kokemukseni mukaan tosi mukavia ja auttavaisia! :)

2. Kiitos todella paljon kattavasta vastauksesta!!! Meilläkin poika aika herkkävatsainen ja vain yksi korvike käy joten taidan ottaa mukaan niin paljon kun vaan pystyn. Hedelmiä jne onneksi tosiaan löytyy sieltä kuten sanoitkin :) kiva kuulla että vaippoja ei tarvitse raahata. Olette kyllä super vanhempian kun noin hienosti kasvatatte kahta! Itsellä tuntuu välillä olevan yhdenkin kanssa ihan liikaa hommaa :D ja ihana että reissunne meni noin hyvin! Mukavaa viikkoa! T. Emmi