Sivut

maanantai 6. maaliskuuta 2017

Lasten kaupunki ja muuta mukavaa Helsingissä

Me vietettiin eilen Helsinki-päivää yhteisen vapaapäivän kunniaksi. Lähdettiin aamupäivällä bussilla Helsinkiin, jossa mentiin ekana lounaalle Bravuriaan. Jouduttiin toteamaan, ettei maidoton ja munaton pizza maistu Jimille ja Theolle, joten Jesse sai aika paljon syötävää oman annoksensa ohelle. Ei mennä sinne enää poikien kanssa, koska mikään pasta ei käynyt kananmunan takia. Lounaan jälkeen käveltiin keskustassa ja nautittiin ihan mielettömästä auringonpaisteesta! Käytiin Stockalla, josta hain pari meikkijuttua. Jäätiin vielä hetkeksi kuuntelemaan katusoittajia Stockan edustalle. Jimi ja Theo ovat vaikuttuneita puhallinsoittimista ja tämä kyseinen setti koostui pelkästään niistä ja rummuista.

Jatkettiin matkaa Senaatintorille, jossa otettiin kuvia ja ihailtiin upeaa kirkkoa. Meidän päämääränpää oli Senaatintorin vieressä sijaitseva Helsingin kaupunginmuseo ja erityisesti museon Lasten kaupunki. Rakennus oli todella hieno kaikkine yksityiskohtineen ja ihmettelen suuresti miten kävin siellä vasta nyt ensimmäistä kertaa. Rattaille oli oma parkki museon sisäpihalla. Museo oli siisti ja toimiva säilytyslokerikkoineen eli ylimääräiset tavarat sai jätettyä säilytykseen lukittuun kaappiin. Museon henkilökunta opasti ystävällisesti meitä ensikertalaisia.

Käytiin ensin museon muissa tiloissa, jonka jälkeen Theo ja Jimi pääsivät tutustumaan Lasten kaupunkiin. Se oli aivan ihana paikka! Seinissä oli lapsekkaita ja värikkäitä maalauksia, matto jäljitteli mukulakivikatua, välillä sai kävellä pitkospuita pitkin ja erilaisia tehosteita oli käytetty mielikuvituksellisesti. Lasten kaupunki koostuu eri huoneissa olevista eri maailmoista. On vanhoja eri aikakausien leluja, joista mekin saatiin nostalgisia fiiliksiä Jessen kanssa, on laiva, johon voi nousta lankkua pitkin kyytiin ja tarttua ruoriin, hevoskärryt, vanha suutarin huone tarvikkeineen, vanhanajan kauppa, jossa pääsee koskemaan leikkiruokiin ja ostoksille, nukketeatteri pikkuesiintyjille, leikkihuone, ihanan aidon tuntuinen mummola ja vanha koulu erilaisine luokkahuoneineen. Theo ja Jimi tutkivat, kokeilivat, kyselivät ja halusivat kiertää huoneet moneen kertaan läpi. Toisen lempipaikka oli laiva ja toisen luokkahuone.

Lasten kaupungissa oli ehdottomasti parasta se, että kaikkeen sai koskea ja lapset saivat olla vapaasti. Meille kahden pienen lapsen vanhempina kokemus oli kiva ja tuntui, että saatiin itsekin kaikesta enemmän irti, kun ei tarvinnut vahtia poikien jokaista liikettä ja kehottaa olemaan koskematta jne. Ehdittiin lukea tietoiskuja ja kertomuksia eri aikakausien perhe-elämästä ja yleisestä elämäntyylistä samalla, kun Jimi ja Theo piirsivät liiduilla tauluun. Me käydään siellä ehdottomasti uudelleen! Museoon on ilmainen sisäänpääsy ja täytyy sanoa, että olen todella iloinen tällaisen paikan olemassaolosta ja siitä, että sen kokeminen on tehty mahdolliseksi kaikille.

Oletteko käyneet kyseisessä museossa?
Missä muualla pk-seudulla voisi käydä pienten lasten kanssa?

1. Tuo on kyllä tosi ihana paikka!

Pari kertaa Helsingin reissulla tullut taaperon kanssa siellä käytyä. Nyt ei ollakaan pitkään aikaan oltu ja odottelen innolla kevättä, kun taas pääkaupunkiseudulla liikutaan niin tuonne on taas päästävä! <3

1. Joo ehdottomasti! :) Tuo on pakko kokea uudelleen! Toivottavasti pääsette pian käymään täällä päin :)