Sivut

torstai 2. toukokuuta 2019

Kaksi päivää Tukholmassa

Olin viikonloppuna äitini kanssa Tukholmassa. Aloitettiin reissu lauantaiaamuna kilistelemällä skumpalla lentokentällä. Oltiin Tukholmassa klo 10.30 ja jatkettiin lentokentältä Arlanda Express -junalla. Sillä pääsee kätevästi 20 minuutissa keskustaan.

Meidän hotelli Nordic Light Hotel oli juna-aseman vieressä Vasaplanilla. Saatiin huone käyttöömme samantien, vaikka sisäänkirjautuminen oli oikeasti vasta kolmesta eteenpäin. Freesattiin itsemme huoneessa ja lähdettiin junalla Solnaan, jossa on iso ostoskeskus Mall of Scandinavia.

Kierreltiin ostoskeskuksessa muutama tunti, mutta se oli tällä kertaa yllättävän nopeasti nähty. Viimeksi meillä meni siellä koko päivä, mutta nyt lähdettiin parin tunnin jälkeen ruokakaupan kautta takaisin keskustaan.

Ulkomailla, jopa vain Ruotsissa käydessä on parasta käydä ruokakaupassa, koska tarjonta poikkeaa niin paljon Suomen kaupoista. Suomeen voisi tulla ainakin samanlainen hedelmä -ja marjatarjonta ja irtokarkit.

Syötiin reissun aikana monenlaista ruokaa; Max Burgerissa halloumi-ateria, meidän hotellin ravintolassa mm. maistelumenu mätiä ja rapu-röraa sekä hienossa Nobis -hotellin ravintolassa menu alkupaloista jälkiruokaan.

Ihastuin Nobis -hotellin sisustukseen, yleiseen fiilikseen ja ravintolaan! Ravintola oli hieno, palvelu ystävällistä ja ruoka erinomaista. Meillä oli hauskaa, kun äitini puhui tarjoilijoiden kanssa englantia ja minä ruotsia.

Nukuin koko yön kuin tukki! Se oli yksi odottamistani kohokohdista, hah. Herättiin aamulla 08 ja käytiin hotelliaamiaisella. Kaikki oli tuoretta ja hyvää. Jälkiruokapuolella oli lettuja, mitkä oli juuri paistettu, ei mitään pakasteesta sulatettuja. Oltiin aamiaisella kaikessa rauhassa ja santsasin useamman kerran sekä kahvia että syötävää.

Löysin monta uutta paikkaa kaupungilla kiertelyn ansiosta. Yleensä aika on hyvin rajallista eikä ehdi muutamaa peruspaikkaa pidemmälle, mutta nyt sai kulkea fiiliksen mukaan. Kauniita taloja, puistoja, kahviloita, pieniä kujia ja kivoja kauppoja. Kävin H&M ostamassa helmikorvakorut, mutta muuten vältettiin perinteisiä vaateketjuja, jotka löytyy myös Suomesta. & Other Stories tosin yllätti, ostin leopardikuvioisen "kesätakin" alesta sekä simppelit korvakorut.

Yksi suosikkipaikoistani shoppailla oli Afound Drottningsgatanilla. Se on outlet, joka myy eri merkkejä vaihtelevin alennuksin. Merkkeinä on mm. Adidas, Lexington, Ivy Revel, NA-KD, Ellos, Monki, Filippa K., Rebecca Minkoff, Prada, Puma, H&M jne... Ostin sieltä valkoiset farkut (-70% + -50%), valkoisen röyhelöhihattoman (-68%), ruusukultaisen mekon (-70%) ja yhdet sukat (-70%). Kaikki maksoi yhteensä n. 25€.

Ostin lisäksi muutaman kosmetiikkatuotteen loppuneiden tilalle Mall of Scandinaviaan vasta-avatusta Lyko -liikkeestä sekä Åhlensista Ellenille Mini Rodinin leopardipipon ja pojille tuliaisiksi pienet Transformerit heidän toiveidensa mukaan.

Paluulento lähti sunnuntai-iltana. Otettiin juna lentokentälle ja kaikki meni matkustamisen suhteen ongelmitta. Viikonloppu Tukholmassa oli ihana, mutta oli ihana palata kotiin rakkaiden luo. Jessellä oli mennyt kaikki hyvin lasten kanssa ja Ellen oli nukkunut rauhassa koko yön.

Borta bra men hemma bäst!